Tunneler i mange lag
Nå er det hull hele veien gjennom fra Tau og ut i mange ender i Stavanger. Det er alltid gøy for oss tunnelfolk.
Ronny Sætrelid hadde mye interessant å fortelle på turen under bakken i Eiganestunnelen. Formålet med prosjektet er å lage et fastlandssamband mellom Ryfylke og Nord-Jæren, samt bygge nytt fastlandssamband mellom Hundvåg og Stavanger sentrum. Eiganestunnelen er en del av E39 Kyststamvegen mellom Kristiansand og Trondheim. Prosjektet skal åpnes for trafikk i 2019.
![](https://nff.no/wp-content/uploads/sites/2/2020/04/Eiganes-1A-300x176-1.jpg)
Liten overdekning gjorde det nødvendig med innsprøyta «fagverksbuer» i den ene rømningstunnelen.
![](https://nff.no/wp-content/uploads/sites/2/2020/04/Eiganes-3A-300x232-1.jpg)
Her er en 3-D tegning av hovedløpene i dette mylderet av tunneler. I tillegg kommer tverslag, rømningstunneler og «fjellhaller» til tekniske rom.
![](https://nff.no/wp-content/uploads/sites/2/2020/04/Eiganes-2A-182x300-1.jpg)
Ronny Sætrelid anbefales som guide og han skal følge opp etterarbeidene fram til åpning om et par år. NFF ønsker prosjektgjengen lykke til med neste etappe på dette store vegprosjektet.